Paczka zatrzymana przez służby celne
Coraz częściej wysyłamy paczki poza granicę UE. Równie często docierają do nas przesyłki z krajów, które do niej nie należą. Rośnie popularność międzynarodowych platform sprzedażowych. Nie bez znaczenia jest dla nas fakt czy produkt, który kupujemy, pochodzi z obszaru UE, czy spoza jej granicy. Państwa, które nie są w UE, nie należą bowiem też do unii celnej.
Unia celna to umowa między krajami członkowskimi, w wyniku której zostaje zniesione cło. Jeśli wysyłamy albo odbieramy paczkę, która pochodzi z kraju członkowskiego, to nie będziemy musieli się martwić o dodatkowe opłaty oraz odprawę celną. Jeśli zamówiliśmy coś, np. z USA albo Chin, to nasza paczka będzie musiała taką odprawę przejść.
Zamówiłeś coś z kraju spoza Unii Europejskiej? Czekasz na przesyłkę, a tymczasem na Twojej skrzynce mailowej pojawia się wiadomość o tym, że paczka została zatrzymana przez odprawę celną? Co to może oznaczać?
Najczęściej taka wiadomość świadczy o tym, że między faktyczną zawartością paczki a jej deklarowaną zawartością istnieją rozbieżności. Czy to powód do paniki? Nie. Bardzo często takie komunikaty wysyłane są automatycznie. W tej sytuacji spowoduje to tylko nieznaczne opóźnienie w dostawie paczki.
Zazwyczaj odprawa celna nie trwa długo i nie wpływa znacząco na czas dostawy. Jeśli jednak paczka zawiera zakazane przedmioty albo dokumentacja jest źle wypełniona, to sytuacja jest odmienna.
Służby celne zatrzymały przesyłkę. Dlaczego?
Jednym z najczęstszych powodów jest źle wypełniona dokumentacja. Często problem ten wynika z niezgodności deklarowanej zawartości paczki z tą rzeczywistą. Jeśli w deklaracji widnieje odzież, a w paczce znajdują się zabawki, to dokumentacja jest źle wypełniona, a paczka zostanie zatrzymana.
Zdarza się też, że w paczce znajdują się przedmioty, które są objęte zakazem transportu. Jakich produktów nie zamówimy spoza UE? Niedozwolone są produkty spożywcze z krótkim terminem ważności, alkohol, wyroby tytoniowe. Nie możemy sprowadzać też leków, materiałów łatwopalnych, substancji żrących, broni i amunicji.
Jeżeli wystąpi jeden z powyższych problemów, to z pewnością otrzymamy wiadomość o zatrzymaniu paczki przez urząd celny do procedury celnej. Informacja może się pojawić na nasze skrzynce mailowej, w wiadomości SMS, a także w statusie zamówienia.
Co zrobić, jeśli dostaniemy informacje o zatrzymaniu paczki przez urząd celny? Przede wszystkim nie panikować i sprawę wyjaśnić.
Paczka zatrzymana przez urząd celny? Jak to sprawdzić?
Jeśli otrzymaliśmy wiadomość SMS o zatrzymaniu przesyłki, to w pierwszej kolejności wiadomość tę musimy potwierdzić. Warto sprawdzić skrzynkę mailową i zweryfikować, czy tam pojawił się analogiczny komunikat. Należy również sprawdzić status transportu. Można to zrobić poprzez podanie na stronie przewoźnika albo sklepu, z którego zamawialiśmy produkty, numeru śledzenia przesyłki.
Jeśli różne źródła potwierdzają o zatrzymaniu paczki przez urząd celny, to musimy poczekać na oficjalne zawiadomienie w toku procesu odprawy celnej. Zostanie ono wysłane tradycyjną pocztą. Wraz z zawiadomieniem otrzymamy wszystkie niezbędne dokumenty. Powinniśmy otrzymać także instrukcję dotyczącą poprawnego wypełnienia dokumentów. W oficjalnym zawiadomieniu znajdą się też wszelkie informacje dotyczące obowiązku zapłacenia cła i podatku VAT.
Powodem zatrzymania paczki może być również brak uiszczenia opłaty celnej. Czym jest opłata celna? To opłata, którą musimy dodatkowo zapłacić za transport paczek przez granicę UE. Obowiązuje ona w każdej sytuacji, także podczas transportu paczek z zamówieniami ze sklepów internetowych. Przesyłki o wartości mniejszej niż 150 euro nie są objęte cłem.
Co zrobić, jeśli paczka została zatrzymana?
Wiele zależy od powodu, dla jakiego ją zatrzymano. W przypadku konieczności zapłacenia cła wystarczy uregulować należność – w piśmie od urzędu celnego dostaniemy informacje o kwocie, którą musimy uiścić, a także o numerze konta, na które trzeba dokonać wpłaty.
Dokumenty odprawy celnej, który dostajemy w procesie procedury celnej, należy rzetelnie wypełnić. Wystarczy postępować zgodnie z instrukcją i uzupełnić je według wzoru. Do dokumentów musimy dołączyć potwierdzenie uiszczenia należności. Niezbędne jest też potwierdzenie zapłaty za paczkę i zamówione produkty. Dokumenty i potwierdzenia transakcji należy wysłać pod wskazany adres. Po wysłaniu dokumentów warto sprawdzać skrzynkę mailową oraz status przesyłki. Jeśli wszystkie dokumenty zostaną poprawnie wypełnione, a należności uregulowane, to paczka ruszy w naszą stronę.
Zatrzymanie paczki przez służby celne – uwaga na oszustwa
Nie zawsze informacja o wstrzymaniu paczki jest prawdziwa. Wysyłanie tego typu wiadomości to jeden z popularnych sposobów wyłudzania pieniędzy. Dana osoba otrzymuje wiadomość o zatrzymaniu paczki oraz link. Kliknięcie linku zazwyczaj przekierowuje nas na stronę, która może posłużyć kradzieży wrażliwych danych. Mogą to być nasze hasła, w tym hasło dostępu do banku. Ta sytuacja może doprowadzić do utraty sporej sumy pieniędzy. Czasem w takiej fałszywej wiadomości SMS pojawia się prośba o uiszczenie opłaty celnej na wskazany numer konta. Zdecydowanie nie należy przelewać żadnych pieniędzy.
Warto pamiętać, że urząd celny wyśle do nas oficjalne pismo. Dopiero po otrzymaniu takiego dokumentu, możemy dokonać opłaty. Jeśli dostaliśmy wiadomość SMS o zatrzymaniu paczki, to przede wszystkim taką informację należy potwierdzić.
Zagraniczne paczki z epaka.pl
Paczkę za granicę w prosty sposób nadasz z pomocą epaka.pl. Wystarczy skorzystać z formularza na stronie albo w aplikacji mobilnej i wybrać ofertę konkretnego przewoźnika. Po wysłaniu przesyłki będziesz mieć nad nią stałą kontrolę – w serwisie epaka.pl oraz w aplikacji szybko sprawdzisz status swojej paczki, podając numer śledzenia.
Jeśli dostaniemy wiadomość SMS o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne, a po wpisaniu numer śledzenia przesyłki okaże się, że nasza paczka została odebrana przez kuriera albo jest w drodze, to możemy mieć pewność, że jesteśmy ofiarami próby oszustwa.
W celu potwierdzenia, że nasza paczka nie jest zatrzymana przez służby celne, możemy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta. Pracownicy udzielą pełnych informacji o statusie Twojej przesyłki.